Utenfor balkongen

20. okt. 2024, kl. 18:00

Fra han ble statsminister i 1922 tok diktatoren Benito Mussolini stadig sterkere grep om makta i Italia. Ingeborg Refling Hagen besøkte landet to ganger, og så den økende fascismen og undertrykkelsen på nært hold.

I 1936 kom boka Utenfor balkongen med inntrykk fra Mussolinis Italia. Kritikken mot den italienske lederen vakte stor debatt. I dag vet vi at hennes kritikk mot Mussolini var framsynt.

I tekst og toner henter vi fram Ingeborgs inntrykk og advarsler mot diktaturet på 1930-tallet.

• 20. okt. 2024, klokka 18:00 - 19:00

Hallvord Reiar Michaelsen Steen

Hallvord Reiar Michaelsen Steen vokste opp på Tangen og bodde på Fredheim hos Ingeborg som liten. Han har mange års erfaring med frivillig kulturarbeid med barn og unge.

Ole Ronny Tyseng

Ole Ronny Tyseng er fra Tangen, og har spilt gitar i diverse band og prosjekter siden 1985. Spiller i The Hoggorms, siden 1988, Radiofjes og Avåtell. Tubaist i Hamar Musikkorps og tubaist/trommeslager i Espa og Tangen Musikkorps.