Jon Fosse møter Henrik Wergeland

15. jun. 2024, kl. 18:15

Foto: Agnete Brun

Urframføring! Skuespiller Ane Dahl Torp og trompetist Sjur Miljeteig: Et program med utgangspunkt i årets Nobelprisvinner, Jon Fosse, avslutter Wergelandfesten 2024. Ane Dahl Torp framfører dikt fra Fosses Wergeland-­inspirasjoner i samlingen Poesiar (2016). Sjur Miljeteig omkranser disse diktene og tekster av Henrik Wergeland med egen musikk.

Øvrige opplesere: Hilde Kveim, Siri Lappegård, Petter Mohn. Programleder: Berit Tversland.

• 15. jun. 2024, klokka 18:15 - 19:15

Ane Dahl Torp

Ane Dahl Torp (f. 1975) gikk ut fra Statens Teaterhøgskole i 1999. Fra 2002 har hun vært tilknyttet Det Norske Teatret, hatt en rekke store roller, vært med i flere premierte filmer og TV-produksjoner. Hun samarbeidet med Sjur Miljeteig i "Solaris korrigert", en forestilling som ga begge Heddaprisen i 2016. Versjonen de laget av "Haugtussa" i 2013, står fremdeles på repertoaret.

Sjur Miljeteig

Sjur Miljeteig (f. 1974) har virket som frilans musiker innen jazz/elektronika/improfeltet siden 1993 og har turnert internasjonalt med artister som Solveig Slettahjell, Mahsa Vahdat, Simin Tander, Ingrid Olava, Trygve Seim, Tord Gustavsen og Jaga Jazzist mfl. Han har som komponist og/eller utøver jobbet for de fleste store teatrene i Norge, samt produsert musikk for dans, film, tv og radio.