Formødre - konsertforestilling med Sara Aimée Smiseth

27. okt. 2024, kl. 18:00

Sara Aimée Smiseth

Foto: Anna-Julia Granberg

I konsertforestillingen Formødre har pianist og formidler Sara Aimée Smiseth fordypet seg i sin egen slekt, og forteller 350 års historie sett fra perspektivene til ni generasjoner kvinner i sin egen familie – akkompagnert av ikoniske klaververker fra musikkhistorien.

Fra Skottland på 1600-tallet går reisen til kongelige forbindelser og et staselig hjem i Moss, og til en forpakterske av Lindesnes fyr. Vi skal til opplysningstid og teaterliv i Kristiansand, og elektriske bad og kulturfiff på Sandefjord og Modum Bad. Så til en fotograffamilie på Vaterland i Christiania, det landlige Groruddalen, et liberalt psykiatrisk sykehus, (enda) en forfatter, og til hemmelig motstandsarbeid under andre verdenskrig.

• 27. okt. 2024, klokka 18:00 -

Sara Aimée Smiseth

Sara Aimée Smiseth er fra Haugerud i Groruddalen i Oslo, og er utdannet pianist og musikkviter. Hennes kombinasjon av levende fortellerkunst og virtuost klaverspill gir publikum en helt unik lytteropplevelse, og hun turnerer jevnlig med sine konsertforestillinger i inn- og utland. Som spillende konferansier har hun ledet publikum gjennom flere store konserter og arrangementer. Hun slapp nylig sitt debutalbum «Backer Grøndahl – Piano Works» til gode kritikker fra noen av landets største aviser.