Ingeborgdagene - program 2. oktober

Bokbad

Tema: «Fjestads forfatterskap, hennes miljø og samfunnsengasjement» Forfatter Ellen Fjestad og biblioteksjef Mailin Toft. Kl 18:00.

Matservering buffet.

Opplesning Opplesing av dikt og noveller og formidling om Ingeborg Refling Hagen. Formidler og pedagog Hallvord Reiar Michaelsen Steen. Pianomusikk ved James Dickenson kl.19.00.

Litteraturfestivalen Ingeborgdagene er et kulturarrangement på Tangen med fokus på litteratur, men også teater, billedkunst, dans og musikk. Arrangementet er knyttet til Ingeborg Refling Hagens kunstnerhjem Fredheim. Dette programmet er del av årets festival, som etter utsettelse i april er satt opp som enkeltstående arrangementer i august og oktober.

Ellen Fjestad

Ellen Fjestad er forfatter, løkbonde og sjukepleier. Hun bor og arbeider i dag på slektsgården Arstad nordre. Ellen er utdannet fra NBIs forfatterutdanning og forfatterskapet er preget av hennes bakgrunn fra landbruket i Stange. Hovedverket er den prisbelønnede roman-triologien om odelsjenta og kunststudenten Luka Kammer. Luka kjemper for verdier som jordvern, bærekraft og mangfold, med en ungdommelig energi og stå på-vilje. Fjestad debuterte i 2012 med «Sammen skal vi holde himmelen», den hadde året før gått til topps i Schibsted Forlags romanmanus-konkurranse i kategorien barn og ungdom. Hun vant Uprisen og Østfoldungdommens kritikerpris for sin første roman. Andre bok om miljøaktivisten og kunststudenten Luka Kammer heter "Døgnfluedans" og kom ut i 2013. "Den som styrer lyset" er den tredje romanen om Luka og kom ut i 2019. Bøkene er innkjøpt av Kulturrådet.

Hallvord Reiar Michaelsen Steen

Hallvord Reiar Michaelsen Steen vokste opp på Tangen og bodde på Fredheim hos Ingeborg som liten. Han har mange års erfaring med frivillig kulturarbeid med barn og unge.