Ingeborg og teatret

Hans E. Kincks fødselsdag (11.10.1865) har vært markert på Fredheim siden seint på 1950-tallet. Han er kjent som en novellens mester, men han skrev også ni skuespill. Ingeborg Refling Hagen arbeidet utrettelig for at dramatikken hans skulle framføres på scenen, både gjennom «Kinck-Wergelandteateret» i mellomkrigstida og gjennom Suttungteatrets oppsetninger på Tangen. William Shakespeares dramatikk var sterkt til stede i Ingeborg Refling Hagens litterære arbeid. Kinck og Shakespeare er begge dramatikere med egenartede utfordringer for skuespillere, så vel som for publikum. Foredragsholderne vil belyse dette.

Å spille Kinck – utfordringer og muligheter v/Kristin Lyhmann

Kunstnerisk innslag v/ Anders Kippersund

I teatret er tilskueren den egentlige hovedpersonen. Det visste Shakespeare bedre enn noen.- Noen refleksjoner omkring berusende innlevelse og svimlende frihet v/ Tom Remlov

Bill. kr. 200 inkludert enkel servering.

Kristin Lyhmann

Kristin Lyhmann Mag art Teatervitenskap UiO 1986 med avhandling om Suttungteatrets forutsetninger, framvekst og egenart. Lyhmann var gjennom mange år skuespiller i Suttungteatret.

Anders Kippersund

Anders Kippersund har bakgrunn fra Suttungteatret på Tangen og er utdannet ved Statens Teaterhøgskole og Finska Teaterhögskolan i Helsinki. Han er ansatt i Turnékompaniet, og han er blant driverne av Hamar Teater. Han har samarbeidet med Ingeborg Refling Hagens kulturhus Fredheim om seminarer på Hamar Teater knyttet til Wergelands dramaer De sidste Kloge og Den indiske Cholera.

Tom Remlov

Tom Remlov er en norsk filmprodusent og teatersjef. Remlov begynte som administrerende direktør i Den Norske Opera & Ballett i 2008, med oppdrag å etablere virksomheten i det nye operahuset. Mellom 2015 og 2020 var han teatersjef i Riksteatret. Remlov har arbeidet med Shakespeare i teatret gjennom mange år.