– og ringen vart vid omkring treet

Dato: 19. desember 2017
Tid: 00:00 - 00:00
Sted: Tangen kirke
Konsert

Musikere i verdensklasse blir å høre på minnekonserten i Tangen kirke, i anledning Ingeborg Refling Hagens fødselsdag 19. desember kl. 19.00

Henning Kraggerud (fiolin) er en av Norges mest anerkjente fiolinister. Han har vært solist med alle norske, og en rekke utenlandske, symfoniorkestre, og opptrer jevnlig verden over. Han har mange plateutgivelser bak seg, som har fått strålende kritikker, og han har mottatt en rekke prestisjetunge priser for spillet sitt, både her i Norge og i utlandet. Henning Kraggerud er også kjent for komponering, arrangering og improvisasjoner.

Petter Richter (gitar og teorbe) er en av Nord-Europas ledende klassiske gitarister, han har vunnet mange priser i internasjonale konkurranser og holdt en rekke konserter både innen- og utenlands. Han er lektor ved Norges Musikkhøyskole. 19.desember er en gyllen anledning til å høre disse to musikerne spille sammen. De står for hovedinnholdet på den årlige minnekonserten i Tangen kirke, i anledning Ingeborg Refling Hagens fødselsdag! De skal presentere musikk fra barokken til i dag: Jean-Marie Leclair, Giuseppe Tartini, Béla Bartók, Eivind Groven, Henning Kraggerud m.m.

Konsertprogrammet denne kvelden inneholder også korte dikt, sangtekster og stubber av Ingeborg Refling Hagen og andre diktere fra fylket: Hans Børli, Halvor Floden, Rolf Jacobsen, Geirr Lystrup, Alf Prøysen og Einar Skjæraasen. Det blir opplesning ved Ann-Elin Lium, Siri Lappegård og Valborg Sirnes. I tillegg deltar Tangen Mandskor (ledet av Marianne Olasdatter Strand), som leder allsanger og fremfører folketoner og korsanger av Johan H. Grimstad, Morten Jacobsen, Kristian Madssveen, Sparre Olsen.

Programledelse ved Berit Tversland. Arrangør: Ingeborg Refling Hagen kulturhus – Fredheim

Foto: Ketil Fossum