Babettes gjestebud

Tid: 00:00 - 00:00
Sted: Kulturlåven
Teater

Babettes gjestebud er en av de store humoristiske og dyptgripende novellene fra den danske forfatteren Karen Blixen (1885 – 1962). Den kom i samlingen Skjebneanekdoter i 1958.
Babette er flyktning fra Paris. Hun kommer til et lite bygdesamfunn i Norge, og blir innlosjert hos to voksne ugifte og strengt pietistiske søstre. Her blir Babette kokk, og lærer å lage velling, kålrotstappe og potetklubb. Søstrene formaner henne også om at «Mat er kun for å gi næring, ikke for nytelsens skyld.»
Babette blir hos søstrene i 14 år. Men før franske Babette kommer til Norge, var hun kjøkkensjef på en av de mest eksklusive restaurantene i Paris, noe søstrene selvsagt ikke vet noe om. Hvordan historien utvikler seg, får du se når du kommer på forestillingen. Skuespiller Gro Ann Uthaug, som fikk kulturprisen i Østre Toten i 2018 fremfører stykket alene, og spiller hele 9 forskjellige roller i løpet av forestillingen. Hun har også tilrettelagt novellen for scenen. Varighet 75 minutter

Babettes gjestebud av Karen Blixen
Med Gro Ann Uthaug i hele 9 forskjellige roller.
regi: Einar Dahl
Forestilling fra Tema Teater, Oppland

Billetter kr. 200,- ved inngangen.
Det er også duket for et overdådig kakebord denne ettermiddagen i Babettes ånd, etter forestillingen. (pris kr. 75,-)

VELKOMMEN!