Teaterkamp og mellomkrigstid

Mellomkrigstiden var preget av en kulturkamp mot fascismen og nazismen, og med utbruddet av borgerkrigen i Spania ble frontene meget tydelige. Midt i denne kampen sto sentrale kulturpersonligheter som Ingeborg Refling Hagen, Arnulf Øverland og Nordal Grieg.

I Bergen var Hans Jacob Nilsen teatersjef ved Den Nationale scene i årene 1934-39, og ansvarlig for et radikalt politisk repertoar. Teatret ønsket å sette samtidens problemer under debatt, og med sine forestillinger av bl.a. Pär Lagerkvists Bøddelen, Vår ære og vår makt og Nederlaget av Nordal Grieg, og Insektliv av Karel Čapek, ble DNS et av de ledende teatrene i Europa.

Samtidig måtte kunstnerisk innhold og uttrykk være det styrende prinsippet i teatrets formidling. Både gjennom sin repertoarpolitikk og gjennom den nyskapingen som fant sted innen regi og scenografi, gjorde Hans Jacob Nilsen Den Nationale Scene til et avantgardistisk teater, og teatret var blant de fremste i kampen mot den fremvoksende fascismen og nazismen.

Sidsel Marie Nilsen vil holde foredrag på Stange bibliotek torsdag 3. mai kl. 19.00 om mellomkrigstidens kulturkamp og Hans Jacob Nilsens innsats. Hun har bakgrunn som skuespiller og teaterhistoriker, og som datter av Hans Jacob Nilsen har hun hatt direkte tilgang til innsikt om en spennende del av norsk teaterhistorie.

Arrangementet er et samarbeid mellom Ingeborg Refling Hagen kulturhus Fredheim og Stange bibliotek.

Billetter: kr 100,- i døra. Salg av kaffe og kaker.